![](/media/lib/59/chwyt-5867015bd73c40de0a596c5a2711fe9b.jpg)
Mechanizmy do zarządzania trudnym i łatwym
13 stycznia 2010, 15:24Manipulujemy swoim środowiskiem głównie za pomocą ruchów dłoni. Zadania wymagające precyzyjnych operacji zajmują więcej czasu niż proste sięgnięcie po coś, przesunięcie itp. Dotąd zakładano, że czas wykonania rośnie liniowo wraz z trudnością zadania. Okazuje się jednak, że sprawa jest bardziej skomplikowana, a mózg wykorzystuje różne mechanizmy kontrolne do wykonania trudnych i łatwych zadań. Dzięki temu osiąga optimum realizacji.
![](/media/lib/59/telewizja-wykancza-63e65ad948e783ddff6e5ad6a76e3d84.jpg)
Niebezpieczny bezruch przed telewizorem
12 stycznia 2010, 11:02Podczas kilkuletnich badań australijscy i francuscy naukowcy zauważyli, że im więcej ktoś ogląda telewizji, tym wcześniej umiera. Każda dodatkowa godzina spędzona przed srebrnym ekranem zwiększała jednostkowe ryzyko przedwczesnego zgonu (Circulation).
![](/media/lib/59/marimba-30a18b7525f21bf14e5944124ac856b8.jpg)
Ruch muzyka zmienia odbiór utworu
7 stycznia 2010, 09:52Informacje wzrokowe w postaci ruchów wykonywanych przez perkusistę czy ksylofonistę mogą wpływać na to, jak odbieramy muzykę, stwarzając wrażenie, że dźwięki są dłuższe bądź krótsze niż rzeczywistości (Percussive Notes).
![](/media/lib/37/rozmowa-5fd7c297685c9bd324e9c26bcc2df47c.jpg)
Podczas słuchania aż język świerzbi
23 grudnia 2009, 13:07Gdy słuchamy czyichś wypowiedzi, za każdym razem aktywuje się nasz własny układ produkcji mowy. Ma to miejsce bez względu na to, czy staramy się zignorować nadchodzące dźwięki. Psycholodzy z Royal Holloway, University of London uważają, że odkrycie to pomoże usunąć przynajmniej część zaburzeń językowych występujących u dzieci i dorosłych.
![](/media/lib/54/olsniewanie-f74e2d441f332252db6926bd721bb3e7.jpg)
Płodne kobiety lubią zalotnych mężczyzn
17 grudnia 2009, 10:00W najpłodniejszej fazie cyklu kobiety uznają zalotnych mężczyzn za bardziej atrakcyjnych od pozostałych konkurentów. Dr Edward Morrison z Uniwersytetu w Portsmouth zauważył, że podczas owulacji panie wyraźnie preferują twarze "flirciarskie" (Archives of Sexual Behaviour).
LCD "widzi" w trzech wymiarach
16 grudnia 2009, 11:14Ramesh Raskar, Matthew Hirsch i Henry Holtzman z Massachusetts Institute of Technology Media Lab oraz Douglas Lanman z Brown University stworzyli wyświetlacz LCD, który "widzi" w trzech wymiarach to, co dzieje się przed nim. Urządzenie BiDi (bi-directional) pozwala użytkownikowi na manipulowanie wyświetlanymi obiektami za pomocą ruchów rąk.
![](/media/lib/58/taniec-nogi-3a8ccbeafdfaac57ac6fdc57fea9d45d.jpg)
Nie w lewo, lecz na zachód
15 grudnia 2009, 12:56Sposób, w jaki ludzie zapamiętują kroki taneczne, zależy od ich kręgu kulturowego. Przedstawiciele Zachodu operują pojęciami w rodzaju "w prawo" lub "w lewo", a dla wędrownych plemion zbieracko-myśliwskich z Namibii bardziej naturalne jest najwyraźniej opisywanie ruchu za pomocą stron świata – krok na północ, a teraz na wschód.
![](/media/lib/38/serce-71edcc70f0968e03dde0fc66c724dc57.jpg)
Robot - najlepszy przyjaciel chirurga?
14 grudnia 2009, 00:24Już niedługo prowadzenie operacji na bijącym sercu mogą stać się o wiele prostsze. Wszystko dzięki robotycznemu ramieniu dostosowującemu swoją pozycję do ruchów najważniejszego mięśnia organizmu.
![](/media/lib/40/senna-8bc8e308d0a9aa42ef025104e83c57f3.jpg)
Mózg nie wyłącza się nawet w głębokim śnie
20 listopada 2009, 12:20Dźwięki odtwarzane ludziom pogrążonym w śnie głębokim kierują przebiegiem konsolidacji wspomnień z poprzedniego dnia, ułatwiając przypominanie określonych wiadomości.
![Nintendo Wii© Nintendo](/media/lib/10/1181646565_186620-e59ea667dc92a3200e9d359f4b2c3623.jpeg)
Granie na Wii jak solidny trening
19 listopada 2009, 09:20Chyba każdy, kto miał okazję zagrać w dowolną grę sportową na nowoczesnej konsoli, przekonał się, jak bardzo męcząca może być ta rozrywka. Jak jednak wiadomo, naukowcy lubią wszystko dokładnie pomierzyć i policzyć, w związku z czym postanowili ustalić, jak wiele energii zużywają użytkownicy korzystający z gier sportowych obsługiwanych za pomocą kontrolerów symulujących ekwipunek zawodników.